Review AudioAanZee Reference Flow Mk.2

  • Review AudioAanZee Reference Flow Mk.2

    Theo uit Amsterdam

    Een tijdje geleden heb ik door Evert mijn Reference Flow muziekserver laten ombouwen naar de Mk.2 versie. Op de grotere externe voeding na is van buiten niet veel veranderd maar van binnen zijn verschillende onderdelen op een nieuwe stand van techniek gebracht: een meer ruisarme voeding, meer geheugen, een verbeterde klok, beter klinkende kabels/connectoren en dergelijke.

    Het vloeiende, aan analoge weergave herinnerende geluid dat zo karakteristiek was voor de Mk.1, herken je in de Mk.2, maar er zijn ook duidelijk waarneembare verbeteringen. Het stereobeeld is groter, niet alleen in de breedte maar ook in de diepte. Opvallend is, dat solostemmen nu met meer presentie zijn gedefinieerd ten opzichte van de begeleiding. Dat is gunstig voor de dieptewerking en ook voor de verstaanbaarheid van teksten. Bovendien is er meer dan voorheen lucht tussen de muzikanten, waardoor de individuele lijnen binnen de muzikale samenhang beter te volgen zijn. Het valt mij op, dat dit ook voor oudere opnames een groot voordeel is. Verder is de uitsterf van nagalm beter te volgen. Vooral bij HiRes opnames is waar te nemen hoe deze zonder schokken doorloopt tot aan de ruisvloer van de opname.

    De resolutie en de microdynamiek zijn hoorbaar verbeterd. Veel meer dan eerst hoor je nu de verschillen tussen opnames, ook als ze van dezelfde muzikant zijn: eigenaardigheden van spelers en instrumenten, keuze en opstelling van microfoons, opnameruimte. Opvallend is ook de niet eerder gehoorde drive waarmee de muziek wordt gepresenteerd. Achtergrondkoortjes treden in de spotlight met individualiteit van stemmen. Start-stop effecten zijn abrupt. Er zit echt leven in deze muziekserver.

    Na een tijdje inspelen werd het duidelijk, dat de verbeterde resolutie ook consequenties heeft voor de rest van de keten. De ingebouwde volumeregeling van mijn Wadia di322 converter heeft veel meer invloed op het geluid dan ik oorspronkelijk dacht. De kleine verzwakking tot 90% die ik voorheen gebruikte, doet al hoorbaar afbreuk  aan de verfijnde kwaliteit van de Mk.2. Daarom regel ik tegenwoordig het volume met behulp van de DSP sectie van Roon. Toegang tot het DSP menu krijg je door langere tijd het zone-symbool aan te raken. Wanneer je de parametrische equalizer activeert en vervolgens de EQ-functie uitschakelt, blijft de volumeregeling actief. Deze werkt bijna zonder kwaliteitsverlies, ook bij de extra verzwakking die voor  extreem luid gemasterde opnames nodig kan zijn.

    De overige functies van de DSP sectie gebruik ik niet voor permanente luisterruimte-correctie, maar om handmatig kleine onvolkomenheden van opnames te compenseren.

    De EQ-functie is heel handig wanneer bepaalde frequentiegebieden te sterk of te zwak zijn. Aan de uiteinden van de karakteristiek kun je een shelf instellen om hoge of lage tonen bij te regelen, en lokaal kun je een dip/peak toepassen, bijvoorbeeld om schel gemasterde stemmen of violen rustiger te maken.

    De afdeling samplefrequentie-conversie heeft een uitgebreid conversiemenu. Upsampling met een eenvoudige vermenigvuldigingsfactor (2x/4x/8x) kan bij sommige opnames het tophoog verfijnen. Helaas kan upsampling ook bijwerkingen veroorzaken die andere aspecten van het geluid rommelig maken. Hoe dat avontuur afloopt, is bij ieder opname verschillend.

    Onderaan in de afdeling samplefrequentie-conversie bevindt zich een menu van vier verschillende digitale fasefilters. Het filter precies-lineair klinkt het meest als CD, en voor goede opnames werkt dat prima. Is een opname te schel gemasterd, dan klinkt deze vaak milder met een van de andere filters. Het precies-minimaal filter heeft mijn voorkeur: zijdeachtig, maar met behoud van focus.

    Het crossfeed filter, dat de stereobreedte verkleint, is bedoeld voor hoofdtelefoongebruik maar ik gebruik het ook wel in combinatie met luidsprekers. Sommige opnames uit de begintijd van de stereo hebben een extreem links-rechts effect, waardoor een stem of een instrument klinkt alsof deze is vastgeplakt aan de luidspreker. De crossfeed heft dit zeer onaangename effect op.

    De Reference Flow Mk.2, bediend met Roon en DSP,  mag je krachtig en flexibel noemen. HiRes formaten speelt hij mooi, maar ook met 16-bit materiaal kun je nog dagelijks verrassingen beleven. De combinatie van het grote stereobeeld, het ontspannen geluid en de aanstekelijke drive maakt dat je je niet snel verveelt.